نوشته شده در 23 مهر 1401، ساعت 14:34

همکاری کودک در خانه

همکاری کودک در کار خانه  
از همان خردسالی کودک شروع کنید. کارها را متناسب با سن و توانایی اش به او بسپارید.
دقیقاً کاری را که از کودک انتظار دارید، همراه نحوه ی درست انجامش به او نشان دهید.
بی درنگ پس از انجام درست کار، او را تشویق کرده و ضمن بازگو کردن همکاری کودک در جمع دیگران، او را تحسین کنید.
زمان انجام کار را به کودک یادآوری کنید. برای مثال جدولی بکشید که مشخص می کند کودک چه زمانی باید چه کاری را انجام دهد. مثلاً بگویید بعد از تمام شدن غذا، او باید چه کاری بکند.
بعد از گذشت مدتی از همکاری کردن کودک، در پایان هر روز و نه در طول روز، در حضور او، عملکردش را بررسی کنید. کم کم فاصله ی زمانی این بررسی ها را بیش تر کنید.
برای هر همکاری کودک یک امتیاز قرار دهید و برای هر چند امتیاز یک جایزه، عدم همکاری او را با محروم کردنش از علایق و امکاناتش، تنبیه کنید.

کودک قانون مدار
روی کاغذ فهرستی از قوانینی را که می خواهید کودک به آنها عمل کند؛ از مهم به کم اهمیت بنویسید؛ مانند این که: هر کجا می رود باید به شما اطلاع دهد، دیر برنگشتن به خانه، انجام دادن تکالیف مدرسه، ...
ابتدا فقط روی دو یا سه قانون مهم تأکید کنید.
هر قانون را برای فرزندتان خیلی دقیق و روشن توضیح دهید. نگویید «مشق هایت را بنویس!» بگویید «باید هر روز تکالیف را بین ساعت 5 تا 7 انجام دهی.»
مشخص کنید که رعایت و عدم رعایت قوانین، باعث به دست آوردن یا از دست دادن چه امتیازاتی می شود؛ امتیازاتی مثل تماشای تلویزیون، بازی با دوستان ... .
دو نسخه مکتوب از قوانین برای خود و کودک تهیه کنید.
مرتب قانونها را گوش زدنکنید، فقط بگوییدچندامتیاز گرفته یا از دست داده است.
در پایان هر روز، عملکرد او را در حضورش بررسی کنید. به تدریج تعداد روزهای مورد بررسی در یک نوبت را بیش تر کنید......

همکاری کودک در خانه

ویراستار مدرسه
عمومی
23 مهر 1401، ساعت 14:34۲۰ دقیقه مطالعه

همکاری کودک در کار خانه  
از همان خردسالی کودک شروع کنید. کارها را متناسب با سن و توانایی اش به او بسپارید.
دقیقاً کاری را که از کودک انتظار دارید، همراه نحوه ی درست انجامش به او نشان دهید.
بی درنگ پس از انجام درست کار، او را تشویق کرده و ضمن بازگو کردن همکاری کودک در جمع دیگران، او را تحسین کنید.
زمان انجام کار را به کودک یادآوری کنید. برای مثال جدولی بکشید که مشخص می کند کودک چه زمانی باید چه کاری را انجام دهد. مثلاً بگویید بعد از تمام شدن غذا، او باید چه کاری بکند.
بعد از گذشت مدتی از همکاری کردن کودک، در پایان هر روز و نه در طول روز، در حضور او، عملکردش را بررسی کنید. کم کم فاصله ی زمانی این بررسی ها را بیش تر کنید.
برای هر همکاری کودک یک امتیاز قرار دهید و برای هر چند امتیاز یک جایزه، عدم همکاری او را با محروم کردنش از علایق و امکاناتش، تنبیه کنید.

کودک قانون مدار
روی کاغذ فهرستی از قوانینی را که می خواهید کودک به آنها عمل کند؛ از مهم به کم اهمیت بنویسید؛ مانند این که: هر کجا می رود باید به شما اطلاع دهد، دیر برنگشتن به خانه، انجام دادن تکالیف مدرسه، ...
ابتدا فقط روی دو یا سه قانون مهم تأکید کنید.
هر قانون را برای فرزندتان خیلی دقیق و روشن توضیح دهید. نگویید «مشق هایت را بنویس!» بگویید «باید هر روز تکالیف را بین ساعت 5 تا 7 انجام دهی.»
مشخص کنید که رعایت و عدم رعایت قوانین، باعث به دست آوردن یا از دست دادن چه امتیازاتی می شود؛ امتیازاتی مثل تماشای تلویزیون، بازی با دوستان ... .
دو نسخه مکتوب از قوانین برای خود و کودک تهیه کنید.
مرتب قانونها را گوش زدنکنید، فقط بگوییدچندامتیاز گرفته یا از دست داده است.
در پایان هر روز، عملکرد او را در حضورش بررسی کنید. به تدریج تعداد روزهای مورد بررسی در یک نوبت را بیش تر کنید......